Sponsoring

Door bepaalde van onze activiteiten te sponsoren kan uw onderneming op een efficiënte manier een bijdrage leveren aan het welzijn van personen met een visuele handicap. De hulp die uw bedrijf biedt door het steunen van een goed doel draagt bovendien bij tot een grotere motivatie van uw werknemers, en tot de verbetering van het imago van uw onderneming.

U vindt hieronder kort toegelicht enkele te sponsoren projecten. Contacteer ons zodat we samen de mogelijkheden tot sponsoring kunnen bekijken en uitzoeken welke het beste past bij uw onderneming.

Zelfstandigheidsstage aan zee

Elk jaar organiseert de Brailleliga een zelfstandigheidsstage aan zee voor kinderen tussen 6 en 12 jaar met een visuele beperking.

Gespecialiseerde begeleiders van de Brailleliga stimuleren de kinderen om te leren functioneren in groep, en leren hen bepaalde vaardigheden te beheersen zoals zelfstandig hun tanden poetsen, zich alleen aankleden, een boterham smeren, enz. De stage biedt tevens de mogelijkheid om hun ervaringen te delen met andere lotgenootjes.

Op het programma staat o.a.: rijden met de go-cart, een bezoek aan een brandweerkazerne, dolfijnen aaien, wandelen in de duinen en ravotten op het strand, ...

Het gaat telkens weer om een onvergetelijke week vol nieuwe ontdekkingen, en dit voor één keer zonder de ouders erbij. Deze vakantie blijft de kinderen gegarandeerd nog heel lang bij!

Meisje aait dolfijn op zeestage 2014

20 km door Brussel

Elk jaar neemt de Brailleliga deel aan de 20 km door Brussel. Duizenden mensen van over heel België nemen deel aan deze loopwedstrijd, die zich afspeelt doorheen de straten en bossen van onze hoofdstad. Door met een ploeg deel te nemen aan dit evenement, sensibiliseert de Brailleliga het grote publiek omtrent de alledaagse werkelijkheid die blinde en slechtziende personen ervaren. In 2015 plaatste het team van de Brailleliga met haar 569 lopers zich op de 5e plaats (en 1e non-profit ploeg!) op een totaal van 505 ploegen.

Door uw bedrijf te linken aan de loopploeg van de Brailleliga, toont u dat uw onderneming sociaal geëngageerd is en actief wil bijdragen tot het ontwikkelen van een grotere zelfstandigheid voor personen met een visuele handicap, en een betere integratie in de maatschappij van deze doelgroep wil bevorderen.

Twee lopers van Bank Degroof steunen blinde en slechtziende personen door mee te lopen in de ploeg van de Brailleliga tijdens de 20 km.

BrailleTech

De Brailleliga organiseert jaarlijks de BrailleTech, een grote hulpmiddelenbeurs. Dankzij diverse aangepaste apparatuur krijgen personen met een visuele handicap toegang tot geschreven informatie (lichtgevende vergrootglazen, brailleleesregels, spraakweergave, ...). Technische hulpmiddelen zijn onontbeerlijk, zowel op school als in het private - of beroepsleven.

BrailleTech duurt drie dagen en brengt alle Belgische leveranciers van optische hulpmiddelen samen. Blinde en slechtziende personen, hun familie en vrienden, evenals de medische wereld en bedrijven kunnen er alle beschikbare hulpmiddelen ontdekken, vergelijken en uitproberen. Men kan er eveneens beroep doen op deskundige uitleg door de medewerkers van de Brailleliga. Tijdens deze beurs worden ook workshops georganiseerd voor diverse beroepsprofielen zoals oogartsen, arbeidsgeneesheren, personeel van woonzorg- of revalidatiecentra, en initiatie- en demonstratiesessies gericht aan blinde en slechtziende personen. Elk jaar verwelkomt BrailleTech zo'n 1.500 bezoekers.

Twee bezoekers van BrailleTech wijzen naar een beeldschermloep.

BrailleDay

Eens per jaar organiseert de Brailleliga een dag gevuld met originele activiteiten voor blinde en slechtziende kinderen uit België tussen 6 en 12 jaar, die les volgen in het gespecialiseerd onderwijs. De activiteiten zijn heel gevarieerd (spelen, knutselen, een museum ontdekken, een aangepaste show bijwonen, enz.) en vinden plaats in onze lokalen of buitenshuis. 

Met deze BrailleDay wil de Brailleliga blinde en slechtziende kinderen even uit hun dagelijkse omgeving weghalen en stimuleren om andere plaatsen en activiteiten te ontdekken, en nieuwe mensen te ontmoeten. 

Een dergelijk initiatief vraagt een stevige ploeg begeleiders, zowel om de kinderen te verwelkomen, te begeleiden en hun veiligheid te garanderen, maar ook om de dagelijkse animatie en activiteiten te verzorgen. Soms doen wij beroep op professionele derden of op vrijwilligers. 

Een slechtziende jongen amuseert zich tijdens de BrailleDay in technopolis.

Perkinsmachine

Het aanleren van het brailleschrift biedt voor een blind persoon de mogelijkheid om in contact te treden met de buitenwereld, toegang te verkrijgen tot het lezen en schrijven, merktekens te plaatsen op toestellen, keukengerei, conservenblikjes, enz. Wanneer een blind persoon een braille-opleiding volgt bij de Brailleliga, en deze vormingscyclus met succes beëindigt, dan schenkt de Brailleliga hem of haar een brailleschrijfmachine (de Perkins-machine). Elk jaar worden op deze manier ongeveer 25 machines aan blinde personen geschonken. 

Rode perkins machine

BrailleClubs

Over heel het land organiseert de Brailleliga de "BrailleClubs" waaraan blinde en slechtziende personen deelnemen. Tweemaal per maand beleven de clubleden een gezellige namiddag waarbij ze deelnemen aan manuele, creatieve of ludieke activiteiten. Ze eten die dag samen, wisselen ervaringen uit met andere blinde of slechtziende personen, stimuleren elkaar, ontwikkelen hun vaardigheden, enz. Vrijwilligers staan in voor het beheer van de clubs. Zij worden bijgestaan door een begeleider van de Brailleliga die het geheel aan activiteiten coördineert.

De BrailleClubs vinden plaats in Antwerpen, Brussel, Geel, Gent, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Oostende, Ath, Charleroi, Jambes, Libramont, Liège, Tournai en Waterloo.

Enkele slechtziende dames houden zich creatief bezig in de Brailleclub.

De week van de Brailleliga

Elk jaar zetten wij tijdens de Week van de Brailleliga een mediacampagne op touw, gericht naar het grote publiek en naar zij die regelmatig contact hebben met blinde of slechtziende personen (bijvoorbeeld zorgpersoneel, oogartsen, ... ).

Er wordt telkens een ander thema toegelicht, om het publiek en politieke beleidsverantwoordelijken te sensibiliseren omtrent de problemen waar personen met een visuele handicap dagelijks mee geconfronteerd worden.

In 2015 was het thema van onze campagne slechtziendheid.

affiche campagne 2015