DeLijn: nieuwe maatregelen voor blinde en slechtziende reizigers

DeLijn

Het openbaar vervoer nemen in deze Covid-tijden is niet evident. Daarom heeft De Lijn sinds 1 juni enkele maatregelen getroffen om slechtziende en blinde personen zo goed mogelijk te helpen.

  • De chauffeur halteert het voertuig op de reguliere wijze met de eerste deur op de plaats waar de blinde of slechtziende reiziger staat opgesteld (opstapvlak in rubbertegels). De blinde of slechtziende reiziger maakt zich kenbaar met behulp van de witte stok.
  • De chauffeur opent de eerste deur, zegt op welke lijn hij/zij rijdt, wat de bestemming is en deelt mee dat de reiziger niet kan opstappen aan de eerste deur, maar de tweede moet nemen. 
  • De chauffeur vraagt aan de reiziger of deze op de hoogte moet worden gebracht wanneer de bestemmingshalte of het eventuele overstappunt is bereikt. 
  • De reiziger begeeft zich zelfstandig naar de tweede deur.
  • Indien de reiziger hiervan op de hoogte wenst te worden gebracht, dan deelt de chauffeur via de microfoon (of met luide stem) mee wanneer de eerstvolgende halte de bestemmingshalte is.
Opgelet, indien u een schermuitleesprogramma gebruikt bij het bezoeken van deze website, zullen de volgende modules niet volledig toegankelijk zijn. Zij staan toe om deze pagina te delen op Facebook, Twitter of Google+.