Slecht zien voor even, niet zoals voor het leven.
Elk jaar voert de Brailleliga actie om het grote publiek te sensibiliseren omtrent de visuele handicap. Van 2 tot 14 juni 2015 wil de Brailleliga de aandacht van het publiek vestigen op slechtziendheid, een handicap die vaak verkeerd wordt begrepen. Zien slechtziende personen troebel? Zien ze slechts een gedeelte van wat anderen zien? Hoe erg is slechtziendheid?
Waarom “slechtziendheid” als thema?
Er bestaan verschillende vormen van slechtziendheid, die elk onbegrip kunnen veroorzaken in de omgeving van de persoon die eraan lijdt: verlies van het perifere zicht, verlies van het centrale zicht, enkel nog zien in bepaalde delen van het gezichtsveld, zeer wazig zien, enz. Met deze campagne hoopt de Brailleliga slechtziendheid en alle moeilijkheden die ermee gepaard gaan beter bekend te maken bij het grote publiek en op die manier ook deze vooroordelen en misverstanden uit de weg te ruimen.
Bekijk hieronder de sensibiliseringsvideo, die een reeks kleine ludieke situaties toont waarin mensen even een moment van slechtziendheid meemaken. De spot nodigt het publiek uit om zich voor te stellen hoe het is om “voor het leven” slechtziend te zijn.
Het Lichtlabo: onze nieuwe dienst
Een aangepaste en adequate verlichting kan voor een slechtziende persoon een groot hulpmiddel zijn. Daarom zal de Brailleliga vanaf 1 juni starten met haar Lichtlabo. Het doel? De visuele waarneming van de betrokken persoon optimaliseren via professioneel lichtadvies.
Wedstrijd: 'Wat betekent slechtziendheid voor jou?'
Omdat kinderen de volwassenen van morgen zijn, organiseert de Brailleliga voor kinderen van 6 tot 12 jaar een tekenwedstrijd met als onderwerp “Wat betekent slechtziendheid voor jou?”. Van de 677 ingestuurde tekeningen heeft onze jury er 10 uitgekozen in twee leeftijdscategorieën (1e tot 3e leerjaar en 4e tot 6e leerjaar). Het grote publiek mag nu stemmen op 1 tekening in elke categorie, en de tekeningen met de meeste stemmen krijgen een publieksprijs!
Stem voor 1 tekening in elke categorie!
Volg ons en verspreid de boodschap!
Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube,… Volg ons en verspreid dit bericht aan je vrienden!
Deze campagne werd mogelijk gemaakt dankzij de steun van de Nationale Loterij.