Hoe kan ik me als persoon met een visuele handicap gemakkelijker verplaatsen?

Een blind persoon houdt zich vast in de bus, en heeft een opgeplooide witte stok in zijn handen.

Of je je nu in Brussel verplaatst of in andere Belgische regio’s, er bestaan meerdere oplossingen voor personen met een visuele handicap. In dit artikel vind je een niet-exhaustieve lijst van oplossingen die het je gemakkelijker maken om je te verplaatsen. 

Brussel: info MIVB

  • MOBIB-kaart: als u uw MOBIB-kaart verliest (en met de chip ook uw "verminderingskaart op het openbaar vervoer" of begeleiderskaart), is het niet mogelijk om via de post een duplicaat te verkrijgen. In dat geval dient u zich tot een BOOTIK-loket te wenden, waar u voor €10 een nieuwe MOBIB-kaart ontvangt. Een andere persoon mag deze kaart in uw plaats gaan ophalen, mits die uw identiteitskaart kan voorleggen. De MOBIB-kaart wordt onmiddellijk terplekke afgeleverd.

  • MOBIB Basic-kaart: sinds 1 juli werd het papieren JUMP-vervoersbewijs van de MIVB voor 1, 5 of 10 ritten vervangen door de MOBIB-kaart, voortaan de gemeenschappelijke drager voor alle Belgische vervoersmaatschappijen. Gelegenheidsreizigers worden dus verzocht om over te schakelen op een MOBIB Basic-kaart, waarop ze 1, 5 of 10 ritten kunnen laden. Deze kaart is anoniem zodat u die kan uitlenen, bijvoorbeeld aan familieleden. De geldigheidsduur bedraagt 5 jaar.

  • Assistentie in de metro: assistentie in de metro wordt enkel voorzien van maandag tot zondag tussen 7u en 20u45. Daartoe dient u hooguit 1 dag tot minstens 1 uur op voorhand een afspraak te maken. Reserveren kan telefonisch via het nummer 070 23 2000 (€ 0,30 per minuut; bereikbaar van maandag tot vrijdag van 8u tot 19u - tot 18 uur tijdens de schoolvakanties - of 's zaterdags van 8u tot 16u) of via het online aanvraagformulier op www.mivb.be. U kan ook gebruik maken van de daartoe bestemde telefoonpaal nabij het loket. Een beambte helpt u dan zo snel mogelijk verder. Een voorafgaande reservatie heeft daarentegen het voordeel dat u niet hoeft te wachten op de stationsbeambte, terwijl een aanvraag vanuit het station gepaard gaat met de nodige wachttijd tot de dienstverlening.

    In elk geval geldt de begeleiding voor het hele traject. Deze start steeds vanaf het verkooppunt (loket of GO, naargelang het station). Indien een overstap tussen de metrolijnen noodzakelijk is, vindt die plaats in het station Beekkant. De prijs blijft overigens dezelfde als voor een gewone rit, zonder extra aangerekende kosten.Voor een vlot verloop, raadt de MIVB aan om de spitsuren zoveel mogelijk te vermijden, wanneer het aantal personen in een roltoel beperkt wordt tot één per metrostel.

    Personen met een visuele beperking kunnen ook een beroep doen op deze dienstverlening.

  • Taxibus: de MIVB organiseert binnen zijn net de vervoersdienst TaxiBus voor personen met een handicap. Deze dienst werkt op verzoek, waarbij u een "deur-to-deur"-bediening krijgt aangeboden van maandag tot en met zaterdag, van 5u tot 1u.

    TaxiBus is bestemd voor wie door de FOD Sociale Zekerheid erkend is als een persoon met een handicap. Slechtziende en blinde personen met een gezichtsverlies van minstens 90% en/of een nationale verminderingskaart hebben eveneens recht op TaxiBus.

    Personen die zich willen laten begeleiden kunnen dit op aanvraag doen, mits er nog plaatsen vrij zijn. Om TaxiBus aan te vragen, heeft u een volledig ingevuld inschrijvingsformulier nodig (beschikbaar via www.mivb.be) en een geldig attest van de FOD Sociale Zekerheid.

    Uw TaxiBus-ritten worden vooraf betaald via overschrijving, wat toelaat om de ritten in schijven van 10 te betalen (zoals bij een tienrittenkaart). Bij betaling is uw reservering bevestigd. Reservaties verlopen telefonisch via 02 515 23 65 of via de website www.mivb.be, ten laatste op de laatste werkdag voorafgaand aan het vervoer. 

    Dit attest moet één van de volgende elementen aantonen:
    • Een vermindering van de zelfredzaamheid met tenminste 12 punten;
    • Een blijvende invaliditeit van ten minste 80%;
    • Een blijvende invaliditeit van de onderste ledematen die tenminste een handicap van 50% veroorzaken;
    • Een volledige amputatie of verlamming van de bovenste ledematen.

  • Collecto: Collecto is een collectieve taxidienst die zeven dagen op zeven beschikbaar is tussen 23u 's avonds en 6u ochtends, en dit in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Collecto pikt u op aan één van de 200 vertrekpunten (gelegen aan de MIVB-haltes) en brengt u naar het gewenst adres binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Hiertoe betaalt u €5 per rit als MOBIB-abonnee, of €6 als niet-abonnee. De collectieve taxi's vormen een aanvulling op het Noctis-net, waarvoor de bussen enkel in het weekend rijden.

Vlaanderen: 65-plussers met een handicap blijven gratis rijden met De Lijn

Vanaf 1 september 2015 zal De Lijn haar tarieven aanpassen voor 65-plussers. Voortaan is het jaarabonnement voor hen niet gratis meer, maar kost het €50. Woont u in Vlaanderen en bent u door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH), de Vlaamse Dienst voor ArbeidsBemiddeling (VDAB) of de Federale OverheidsDienst (FOD) Sociale Zekerheid erkend als een persoon met een handicap, dan krijgt u nog steeds een gratis abonnement.

Hiertoe hoeft u geen actie te ondernemen. Op basis van de gegevens van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid, krijgt u een nieuw abonnement. Als u deze voor 1 september niet heeft ontvangen, neemt u best contact op met de dienst abonnementen van De Lijn (Nieuwpoortsesteenweg 110, 8400 Ostende – tel. 070 220 200 – e-mail abonnementen@delijn.be), of met de openbare dienst waar u bent ingeschreven.

Waals-Brabant: nieuwtje

Woont u in Waals-Brabant en heeft u het moeilijk om zich te verplaatsen? Bent u op zoek naar een aangepaste dienst die past bij uw noden? CAP BW helpt u bij het zoeken van de juiste vervoersmaatschappij. 

CAP BW, gefinancierd door CAP 48 en de de provincie Waals-Brabant, hergroepeert de verschillende vervoersdiensten die Waals-Brabant bedienen. Zo vindt CAP BW een aangepaste vervoersoplossing die tegemoet komt aan uw vraag.

Daartoe hoeft u enkel het gratis telefoonnummer 0800/17 420 op te bellen en uw aanvraag te verduidelijken (tijdstip, vertrek- en aankomstplaats, moeilijkheidsgraad van de verplaatsing, enz.). CAP BW gaat dan op zoek naar de dienst die uw noden het best beantwoordt. Vervolgens contacteert deze vervoersdienst u rechtstreeks om uw verplaatsing te vast te leggen. CAP BW garandeert een behandeling van uw aanvraag binnen de 72 uren.

Opgelet, indien u een schermuitleesprogramma gebruikt bij het bezoeken van deze website, zullen de volgende modules niet volledig toegankelijk zijn. Zij staan toe om deze pagina te delen op Facebook, Twitter of Google+.