Slechtziendheid. Je moet het beleven om het te begrijpen

Een kind lacht naar de camera. De afbeelding is wazig en bezoedeld door zwarte vlekken, om de aandoening diabetische retinopathie te simuleren.

Elk jaar voert de Brailleliga campagne om het grote publiek te sensibiliseren over de visuele handicap. Van 7 tot 22 maart vestigen we de aandacht op slechtziendheid. Deze handicap wordt vaak verkeerd begrepen. Juist daarom nodigen we je uit om zelf slechtziendheid te beleven.

Waarom slechtziendheid?

Er bestaan verschillende vormen van slechtziendheid. Verlies van perifeer of juist centraal zicht, wazig zien, slechts waarnemen vanuit een deel van het gezichtsveld, ... Al deze aandoeningen kunnen voor onbegrip zorgen bij mensen in de omgeving van een slechtziend persoon. Met deze campagne wil de Brailleliga zorgen voor een beter begrip van slechtziendheid en de moeilijkheden die ermee gepaard gaan. Op die manier willen we vooroordelen en misverstanden uit de wereld helpen. 

Een kind lacht naar de camera. De afbeelding is wazig en bezoedeld door zwarte vlekken, om de aandoening diabetische retinopathie te simuleren.

Beleef slechtziendheid zelf

Met deze campagne nodigt de Brailleliga iedereen uit om zelf slechtziendheid te beleven, en zo beter te begrijpen wat het is om slechtziend te zijn. Op onze campagnewebsite kan je nu twee video’s in 360° bekijken die oogaandoeningen simuleren. Het gaat om de aandoeningen diabetische retinopathie en cataract. We transformeerden ook bushokjes in grote Belgische steden om aan voorbijgangers een gelijkaardige ervaring te bieden. En op dinsdagochtend 8 maart krijgen alle lezers van de krant Metro een iets minder leesbare nieuwspagina voorgeschoteld!

Diabetische retinopathie (video 360°)

Cataract in 360° op YouTube bekijken 

Bestel nu uw gratis gids over slechtziendheid

Deze gids is bestemd voor iedereen die te kampen krijgt met slechtziendheid. Ze bevat essentiële informatie om alledaagse taken gemakkelijker te maken: verzorging, boodschappen doen, administratieve taken, verplaatsingen, … De gids geeft eveneens informatie over de rechten, terugbetalingen en andere tegemoetkomingen waar slechtziende personen aanspraak op kunnen maken. Bestel of download de gids gratis op onze website. 

Cover van de gids “Leven met slechtziendheid, ‘t is mogelijk”. Een oudere dame leest haar krant met behulp van een leesloep.

Win een virtual reality-bril

Op onze Facebookpagina lanceren we een wedstrijd in het thema slechtziendheid. Raad welk voorwerp verstopt zit achter de slechtziendheidssfilter en win een virtual reality-bril! Deelnemen doe je door te commenten op ons Facebookbericht. De winnaars worden aangekondigd op onze Facebookpagina, op 22 maart. 

 links: een jonge vrouw beleeft slechtziendheid met behulp van een virtual reality-bril. Rechts: foto van het te raden voorwerp voor de wedstrijd. De afbeelding is volledig bezaaid met zwarte vlekken om het zicht te simuleren van een persoon die lijdt aan diabetische retinopathie.

Deze campagne werd mogelijk gemaakt dankzij de steun van BAYER nv; het fonds Pierre en Christine Magdelyns-Van Godtshoven, beheerd door de Koning Boudewijnstichting; de Nationale Loterij; NOVARTIS; Les Œuvres du Soir en de groep ORPÉA.

BAYER Nationale Loterij NOVARTIS ORPEA groep Les Oeuvres du Soir

Opgelet, indien u een schermuitleesprogramma gebruikt bij het bezoeken van deze website, zullen de volgende modules niet volledig toegankelijk zijn. Zij staan toe om deze pagina te delen op Facebook, Twitter of Google+.