Slechtziendheid. Je moet het beleven om het te begrijpen
Elk jaar voert de Brailleliga campagne om het grote publiek te sensibiliseren over de visuele handicap. Van 7 tot 22 maart vestigen we de aandacht op slechtziendheid. Deze handicap wordt vaak verkeerd begrepen. Juist daarom nodigen we je uit om zelf slechtziendheid te beleven.
Waarom slechtziendheid?
Er bestaan verschillende vormen van slechtziendheid. Verlies van perifeer of juist centraal zicht, wazig zien, slechts waarnemen vanuit een deel van het gezichtsveld, ... Al deze aandoeningen kunnen voor onbegrip zorgen bij mensen in de omgeving van een slechtziend persoon. Met deze campagne wil de Brailleliga zorgen voor een beter begrip van slechtziendheid en de moeilijkheden die ermee gepaard gaan. Op die manier willen we vooroordelen en misverstanden uit de wereld helpen.
Beleef slechtziendheid zelf
Met deze campagne nodigt de Brailleliga iedereen uit om zelf slechtziendheid te beleven, en zo beter te begrijpen wat het is om slechtziend te zijn. Op onze campagnewebsite kan je nu twee video’s in 360° bekijken die oogaandoeningen simuleren. Het gaat om de aandoeningen diabetische retinopathie en cataract. We transformeerden ook bushokjes in grote Belgische steden om aan voorbijgangers een gelijkaardige ervaring te bieden. En op dinsdagochtend 8 maart krijgen alle lezers van de krant Metro een iets minder leesbare nieuwspagina voorgeschoteld!
Bestel nu uw gratis gids over slechtziendheid
Deze gids is bestemd voor iedereen die te kampen krijgt met slechtziendheid. Ze bevat essentiële informatie om alledaagse taken gemakkelijker te maken: verzorging, boodschappen doen, administratieve taken, verplaatsingen, … De gids geeft eveneens informatie over de rechten, terugbetalingen en andere tegemoetkomingen waar slechtziende personen aanspraak op kunnen maken. Bestel of download de gids gratis op onze website.
Win een virtual reality-bril
Op onze Facebookpagina lanceren we een wedstrijd in het thema slechtziendheid. Raad welk voorwerp verstopt zit achter de slechtziendheidssfilter en win een virtual reality-bril! Deelnemen doe je door te commenten op ons Facebookbericht. De winnaars worden aangekondigd op onze Facebookpagina, op 22 maart.
Deze campagne werd mogelijk gemaakt dankzij de steun van BAYER nv; het fonds Pierre en Christine Magdelyns-Van Godtshoven, beheerd door de Koning Boudewijnstichting; de Nationale Loterij; NOVARTIS; Les Œuvres du Soir en de groep ORPÉA.