Matthias kookt als een echte chef-kok. Hij is blind. Verbaast je dat?

Affiche van de campagne

Van 12 tot 25 maart organiseert de Brailleliga in heel België haar jaarlijkse campagne. Het thema van de Week van de Brailleliga luidt: "De Brailleliga biedt elke dag gratis hulp aan blinde en slechtziende personen om een sociaal leven te behouden." Daarmee sluit het rechtstreeks aan bij de campagne van vorig jaar. Die stond toen in het teken van de hulp die de vereniging biedt aan personen met een visuele handicap bij hun dagelijkse activiteiten.

Affiche van de campagne

Dankzij individuele begeleiding kunnen blinde of slechtziende personen een andere basisbehoefte vervullen die essentieel is voor elk mens: een sociaal netwerk ontwikkelen en onderhouden dat hun eigenwaarde geeft als individu.

Matthias kookt als een echte chef-kok. Hij is blind. Verbaast je dat? 

Spot met audiodescriptie

Dit jaar draait de campagne rond een tv-spot waarin we kennismaken met Matthias, een blinde dertiger die gezellig tafelt met vrienden. Matthias heeft bij de Brailleliga een aantal technieken geleerd om gerechten te bereiden die hij graag deelt met vrienden of … via sociale media. Hij heeft namelijk ook vrienden leren kennen via het internet en is een verwoed gebruiker van de nieuwe technologieën. Ook al is Matthias door periodes van twijfel gegaan, bij de Brailleliga heeft hij zowel ziende, blinde als slechtziende personen leren kennen die zijn noden en problemen begrijpen, en die hem vooral de juiste hulp bieden op het juiste moment.

Ontdek de diensten van de Brailleliga

Campagnemiddelen

De campagne omvat radiospots, affiches en folders, maar wordt ook via sociale media gevoerd. Het benadrukt de mogelijkheden van personen met een visuele handicap, die in de eerste plaats een normaal leven willen leiden: vrienden ontmoeten, nieuwe mensen leren kennen en respect krijgen voor hun kwaliteiten en vaardigheden.

Ontdek de campagnemiddelen

Sensibiliseringsacties

Om de opleidingen die de Brailleliga aanbiedt en de capaciteiten van blinde en slechtziende personen te belichten, worden in verschillende Belgische steden kookcursussen georganiseerd. Na elke workshop volgt een maaltijd waarop ook de pers wordt uitgenodigd. Tom Audenaert, Candice Kother en Gérald Watelet zijn eregasten tijdens enkele lessen, en we willen hen daarvoor van harte bedanken!

Ontdek onze sensibiliseringsacties 

Opgelet, indien u een schermuitleesprogramma gebruikt bij het bezoeken van deze website, zullen de volgende modules niet volledig toegankelijk zijn. Zij staan toe om deze pagina te delen op Facebook, Twitter of Google+.