De weg naar tewerkstelling ligt bezaaid met obstakels
Op 9 september 2019 start de campagne rond tewerkstelling van de Brailleliga. De campagne legt de nadruk op de inspanningen die personen met een visuele handicap moeten leveren om aan een job te geraken of om hun job te kunnen behouden.
Met deze campagne wil Brailleliga enerzijds blinde en slechtziende personen aanspreken zodat ze weten dat ze bij Brailleliga ook terecht kunnen met al hun vragen en problemen rond tewerkstelling. Anderzijds moeten doorverwijzers en werkgevers gesensibiliseerd worden rond de visuele handicap. Uit een enquête die Brailleliga vorig jaar voerde, bleek immers dat er nog te veel obstakels zijn voor personen met een visuele handicap op de arbeidsmarkt.
Enkele voorbeelden zijn de vooroordelen van de omgeving, het onbegrip en de onvoldoende kennis van de handicap. Daarnaast vormt mobiliteit een heel groot obstakel. Het onvermogen om een wagen te besturen verkleint de keuze aan werk. Soms vereist de functie het, of vaak is de werkplek moeilijk te bereiken zonder auto. Hoewel de mogelijkheden en opties voor de doelgroep een enorme boost kregen dankzij de technologische evoluties, laat de aanpassing van de werkpost of de beschikbaarheid van hulpmiddelen vaak de wensen over.
We kunnen dus vaststellen dat de nood aan gespecialiseerde begeleidingsdiensten groot is, en dat de hulp op maat die Brailleliga al 50 jaar lang aanbiedt onmisbaar is voor blinde en slechtziende personen.
De Brailleliga begeleidt dagelijks personen met een visuele handicap bij de zoektocht naar of het behoud van een job. De gespecialiseerde diensten van de Brailleliga zijn door hun pluridisciplinaire aanpak en jarenlange ervaring de aangewezen experten om blinde en slechtziende personen te begeleiden.
Raadpleeg hier de brochure van de campagne in PDF-formaat (3 Mo)
Met de steun van: