Geselecteerd voor de Standaard Solidariteitsprijs 2015!

Logo van de Standaard Solidariteitsprijs 2015.

Zoals elk jaar organiseert De Standaard de “De Standaard Solidariteitsprijs”, een advertentiewedstrijd voor goede doelen. Uit de inzendingen van wel 110 organisaties werden er 24 gekozen, waaronder die van de Brailleliga. Van 13 juli tot en met 14 augustus zullen deze 24 advertenties in de krant verschijnen. En vanaf 14 augustus mag het publiek stemmen op één van de 24 laureaten!

Hoe stem ik voor de Brailleliga?

Vanaf 14 augustus kan je surfen naar www.standaard.be/solidariteitsprijs en stemmen op onze advertentie (een voorbeeldweergave vind je hieronder). De prijs die de Brailleliga kan winnen: visibiliteit in de krant, om het grote publiek te kunnen blijven sensibiliseren over slechtziendheid!

Ons concept

In 2015 legt de Brailleliga de nadruk op slechtziendheid, een handicap die nog steeds te weinig gekend is en vaak verkeerd wordt begrepen. Voor deze wedstrijd ontstond bijgevolg het idee om de helderheid van een krantenpagina te ‘verlagen’, om het zicht van een slechtziend persoon te simuleren. De lezer vindt in zijn krant dus een recente nieuwspagina die moeilijk te lezen valt door de gedimde lichtsterkte ervan. 

Om de link te maken naar moderne technologische apparaten bevindt zich in het midden van het beeld een icoontje dat doorgaans verschijnt wanneer de lichtsterkte van een beeldscherm (van een laptop, smartphone of tablet) wordt verhoogd of verlaagd. De helderheid werd in dit geval verlaagd tot bijna het strikte minimum.

Een krantenpagina is zo donker dat ze moeilijk te lezen is. Een pictogram in het midden van het beeld duidt aan dat de helderheid van het scherm verlaagd werd tot het minimum. Onderaan de pagina staat: "Meer info over slechtziendheid op www.weekbraillelig

Creatie: Real Cinderella

Opgelet, indien u een schermuitleesprogramma gebruikt bij het bezoeken van deze website, zullen de volgende modules niet volledig toegankelijk zijn. Zij staan toe om deze pagina te delen op Facebook, Twitter of Google+.