Problemen met nieuwe informaticatools van de DG PH

*

De recent ingevoerde informatiecatools van de Directie-generaal Personen met een handicap (DG PH) brengen heel wat problemen met zich mee. Wat is er juist aan de hand? 

 

De Directie-generaal Personen met een handicap (DG PH) heeft een nieuw programma ingevoerd om de aanvragen van personen met een handicap te verwerken, en een nieuwe portaalsite, een onlinetool voor de personen met een handicap zelf en voor de sociale diensten die partner zijn van de DG (gemeenten, OCMW's, ziekenfondsen enz).

De informaticaomgeving van het dossierbeheer is veranderd door de introductie van twee nieuwe tools:

  • op 1 juli 2016: My Handicap, een portaalsite voor de burger, gemeenten, ziekenfondsen en OCMW's. My Handicap omvat de functionaliteiten van het vroegere Communit-e (invoer van aanvragen) enerzijds en van Handiweb (raadpleging van dossiers) anderzijds, en dient om dossiers te raadplegen, en aanvragen en wijzigingen in te voeren;
  • op 21 januari 2017: Curam, een tool voor het personeel van de DG PH om de dossiers te verwerken en te betalen, en telefoons te beantwoorden.

De nieuwe online toepassingen van de DG PH vertonen niet alleen technische fouten, maar lijken ook weinig geschikt te zijn voor de complexe reglementering waar de DG dagelijks mee te maken krijgt. Zo bevat MyHandicap veel minder gegevens dan vroeger, wat de sociale diensten van de gemeenten, OCMW's en ziekenfondsen in grote moeilijkheden brengt. Problemen met de nieuwe informaticatool voor het personeel van de DG PH, "Curam", zorgen er dan weer voor dat de werklast per dossier bijna verdubbelt, wat een grote vertraging heeft veroorzaakt in het dossierbeheer. Voor een volledige analyse van de situatie door de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap (NHRPH), bezoek deze pagina: http://ph.belgium.be/nl/adviezen/advies-2017-03.html

Volgens de NHRPH gaat deze probleemsituatie ten koste van de 600.000 mensen die de DG PH erkend heeft als personen met een handicap, en van hun gezin. Ze gaat ook ten koste van de medewerkers van de DG PH, en van de sociale diensten die partner zijn (gemeenten, OCMW's, ziekenfondsen). Zij kunnen hun cliënten niet meer bijstaan op een correcte manier bij het uitvoeren van hun rechten.

De NHRPH wil de rechten van de personen met een handicap en hun gezin verdedigen en vraagt bijgevolg dat

  • een snelle, duidelijke, volledige, omstandige en feitelijke communicatie over de vertragingstermijnen, de resterende problemen en vooruitzichten voor verbetering gericht wordt aan alle betrokken partijen;
  • de tegemoetkomingen correct en op tijd betaald worden;
  • de dossiers zo snel mogelijk weer correct en volledig onderzocht worden;
  • de Staat als enige verantwoordelijk is voor iedere vertraging en fout in het dossierbeheer; alle onverschuldigde bedragen sinds november 2016 moeten met de nodige aandacht behandeld worden, aangezien het systeem helemaal niet meer betrouwbaar is;
  • de beheerders en betrokken derden de tools voor beheer en raadpleging tot hun beschikking krijgen waarmee zij de uitkeringsgerechtigden en aanvragers de rechten kunnen garanderen die de wet hun toekent.

Als lid van de NHRPH volgt de Brailleliga dit van zeer nabij op. We houden u uiteraard op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. 

Opgelet, indien u een schermuitleesprogramma gebruikt bij het bezoeken van deze website, zullen de volgende modules niet volledig toegankelijk zijn. Zij staan toe om deze pagina te delen op Facebook, Twitter of Google+.