Reizigers met een handicap
Het weer wordt beter, we denken al aan de zomer en aan reizen… En wie een handicap heeft, mag natuurlijk verwachten dat daar rekening mee wordt gehouden tijdens de trip. Hoe zit het met de rechten van de consument met een handicap op de luchthaven?
Overeenkomstig EU-Verordening nr. 1107/2006 over de rechten van gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit, hebben consumenten het recht om hun medische apparatuur in te checken zonder extra kosten. Bovendien moeten luchtvaartmaatschappijen het vervoer van geleidehonden of mobiliteitshulpmiddelen zoals rolstoelen aanbieden, meestal gratis.
Bijstand op luchthavens moet personen met een handicap in staat stellen om zich vanaf een aangewezen punt van aankomst naar het vliegtuig te begeven en van het vliegtuig naar een aangegeven punt van vertrek, met inbegrip van het aan en van boord gaan. Zo zullen passagiers met beperkte mobiliteit begeleid worden naar hun aansluitende vlucht, bus of taxi. Indien nodig moeten zij ook worden bijgestaan met hun bagage.
Passagiers met beperkte mobiliteit dienen hun hun behoefte aan bijstand ten minste 48 uur vóór het opstijgen van de vlucht over te maken aan de luchtvaartmaatschappij of de touroperator. De luchthaven verstrekt deze bijstand. Als de luchthaven deze vereiste bijstand niet levert, nemen de consumenten best zo snel mogelijk contact op met het luchthavenpersoneel. De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor problemen met de vlucht, de bagage of het inchecken van mobiliteitshulpmiddelen.
De verordening is van toepassing op alle luchthavens en luchtvaartmaatschappijen met een zetel in de Europese Unie, IJsland en Noorwegen.
Het ECC-Net biedt gratis hulp en advies voor passagiers met een handicap bij grensoverschrijdende geschillen, die reeds tevergeefs contact opnamen met de luchtvaartmaatschappij. Voor meer informatie: http://www.eccbelgie.be/themas/reizen/reizen-met-het-vliegtuig/reizen-met-een-beperking