Ambiance troef tijdens les Ukelele!

Enkele tactiele kaarten. Een kaart bestaat uit een raster van 9 of 12 hokjes en bolletjes. Elke kaart is een akkoord.

Niet alleen het nieuwe schooljaar is weer van start gegaan maar ook de lessenreeks Ukelele is hervat. We gingen een kijkje nemen tijdens de 5e les.

Afgelopen jaar ging de lessenreeks Ukelele van start in café Friends in Mechelen. Het is de eerste keer dat deze lessen worden georganiseerd. We kunnen vaststellen dat de lessen populair zijn. De allereerste lessenreeks, die bestaat uit 10 lessen, was meteen volzet. Na deze cursus kennen de deelnemers alle basisprincipes van het bespelen van de Ukelele, ze zullen de meeste akkoorden kennen en er worden verschillende liedjes aangeleerd. 

We schuiven bij aan tafel bij Christine, Marie-France, Tonia en Benjamin. Enkelen van hen hebben een muzikale achtergrond. Zo speelt Tonia al jaren klassieke gitaar. 

Twee deelneemsters zitten aan tafel met een ukelele in de hand. De lesgeefster staat recht.

Vooraleer de les begint, drinken de deelnemers eerst een tas koffie. Dan kan het stemmen van start gaan. Marie-France gebruikt hiervoor een stemfluitje. ‘Het is eentje dat je enkel in Engeland vindt’, vertelt ze. Benjamin gaat aan de slag met een stemapparaatje. Het scherm licht groen op wanneer het juiste akkoord is aangeslagen.

Een deelneemster gebruikt een stemfluitje.

Bij Marie-France wordt al snel duidelijk dat ze heeft geoefend tijdens de vakantie. ‘Ik zie dat je de juiste houding aanneemt’, merkt Gaby op. Gaby is therapeute bij de Dienst vrijetijdsbesteding van de Brailleliga en is tevens de lesgeefster. 

Tactiele kaarten 
‘Om de akkoorden aan te leren heb ik tactiele kaarten gemaakt. Elke kaart toont een akkoord”, vertelt Gaby. “En dat is heel handig!’, reageert Christine. 

Enkele tactiele kaarten. Een kaart bestaat uit een raster van 9 of 12 hokjes en bolletjes. Elke kaart is een akkoord.

‘Voor elke groep zit ik toch gemakkelijk aan zo’n honderdtal kaartjes’, gaat Gaby verder. ‘Ik heb ook een cursus gemaakt waarin onder andere staat hoe ze het instrument moeten vasthouden, welke akkoorden ze zullen leren en het bevat liedjesteksten.’ 

Benjamin maakt gretig gebruik van de tactiele kaarten. Tijdens de les heeft hij ze mooi voor zich uitgestald. Hij geeft toe dat hij tijdens de vakantie weinig heeft kunnen oefenen. Bij aanvang van het liedje ‘Zeven dagen lang’ reageert Benjamin: ‘Drinken heb ik wel gedaan, oefenen daarentegen…’ 

Een deelnemer zit aan tafel met een ukelele in zijn linkerhand. Voor hem liggen tactiele kaarten.

Liedjesteksten worden aangepast.
Gaby leert de liedjes op een ludieke manier aan. Ze vervangt sommige woorden uit de liedjestekst door akkoorden. ‘Er is een C voor F C (…) Drinken we Am G Am’, zingt ze. ‘Ik leer zelf ook bij door de liedjesteksten aan te passen aan personen met een visuele handicap. Normaal gezien wordt het akkoord geschreven boven de tekst maar met een schermleesprogramma werkte dit niet goed. Daarom heb ik ze aangepast. Ik heb woorden gesplitst en de akkoorden worden voor of tussen de woorden geplaatst.'

Tijdens de les passeren onder meer de liedjes ‘Oh Susanna’, ‘You are my sunshine’ en ‘Let it be’ de revue. Geleidehond Victoria ligt ondertussen vredig te slapen. Wanneer ze wakker wordt, krijgt ze als beloning een botje om op te kauwen. 

Een deelneemster zit aan tafel met een ukelele in de hand en is aan het lachen.

Voor de deelnemers naar huis gaan, geeft Gaby nog een laatste tip mee: ‘Je zal het niet leren door je ukelele thuis op een stoel te laten staan.’ Maar aan motivatie ontbreekt het niet bij de deelnemers. Marie-France: ‘Van mij mag er zeker een vervolg komen op deze lessenreeks!’ 

Dezelfde dag van ons bezoek ging er in de namiddag een nieuwe reeks van start. We wensen alle deelnemers veel plezier toe!
Opgelet, indien u een schermuitleesprogramma gebruikt bij het bezoeken van deze website, zullen de volgende modules niet volledig toegankelijk zijn. Zij staan toe om deze pagina te delen op Facebook, Twitter of Google+.