Elektrische wagens straks minder stil?

De voorbije jaren is het verkeer alsmaar drukker geworden. Met het toenemen van de drukte is ook het geluidsniveau toegenomen (optrekkende of remmende auto's, motorfietsen, geclaxonneer, sirenes, …). Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is verkeerslawaai een belangrijk probleem voor de volksgezondheid. Tal van blinde en slechtziende personen bevestigen trouwens in hun antwoord op onze mobiliteitsenquête dat de drukte en geluidshinder van het verkeer één van de oorzaken is waarom ze zich onveilig voelen bij hun verplaatsingen.

De toenemende tendens naar strengere geluidsnormen in het verkeer is daarom zeker geen slechte zaak. In dat kader keurde het Europees parlement in februari 2013 een wet goed die ervoor moet zorgen dat de geluidsoverlast van wagens zal dalen.

In schril contrast met de overlast van gewone wagens staan de elektrische auto's. Zij zijn juist erg stil, wat in het kader van de geluidsoverlast als een groot voordeel gezien wordt. Voor zwakke weggebruikers, en zeker in het bijzonder personen met een visuele beperking, vormen deze wagens echter een groot gevaar. Ze horen ze immers helemaal niet aankomen. Nu het elektrisch rijden stilaan aan belang wint en het aantal oplaadpunten toeneemt, is het belangrijk om hiermee rekening te houden.

Het Europees parlement deelt die bezorgdheid en stelde in diezelfde wettekst een aantal nieuwe standaarden voor om aan elektrische wagens een artificieel geluid toe te voegen (“Accoustic Vehicle Alerting System” – AVAS). Deze standaarden moeten echter nog verder uitgewerkt worden zodat voetgangers in de toekomst in staat zullen zijn om de aanwezigheid, richting en locatie van deze voertuigen te detecteren bij lage snelheden. 

In tussentijd doen we een oproep aan de bestuurders van elektrische wagens om extra aandachtig te zijn als ze in de buurt van blinde en slechtziende personen rijden.

Opgelet, indien u een schermuitleesprogramma gebruikt bij het bezoeken van deze website, zullen de volgende modules niet volledig toegankelijk zijn. Zij staan toe om deze pagina te delen op Facebook, Twitter of Google+.