Je hoeft niet altijd goed te zien om goed te werken.

Delphine, de actrice van de reclamespot, glimlacht terwijl ze een witte stok vasthoudt.

Werken, een eigen inkomen hebben en zich op die manier ten volle kunnen integreren in de maatschappij is een recht voor iedereen, dus ook voor blinde en slechtziende personen! Van 12 tot 30 september voert de Brailleliga campagne om deze boodschap bij een zo groot mogelijk publiek over te brengen.

De slogan van de Week van de Brailleliga is duidelijk: “Je hoeft niet altijd goed te zien om goed te werken.” Voor tal van jobs beschikken personen met een visuele handicap over dezelfde kwaliteiten en vaardigheden als ziende personen. Toch bestaan er nog tal van vooroordelen en wetgevende valkuilen die hun kansen om een job te vinden in het gedrang brengen. De Brailleliga heeft daarom beslist om iedereen te sensibiliseren omtrent deze thematiek.

Affiche van de campagne met een blinde persoon en een slechtziende persoon. Ze houden elk een witte stok vast.

Een campagne op verschillende niveaus 

Deze campagne speelt zich af op verschillende niveaus: een reclamespot op tv, affiches in de Brusselse metro, een brochure met advies voor personen met een visuele handicap en werkgevers, evenementen die gelinkt zijn aan de campagne, de website www.weekbrailleliga.be en ook een memorandum geadresseerd aan de verantwoordelijke politici.

Ontdek de reclamespot en de making-of, waarvan de muziek werd gecreëerd door de Belgische groep SoldOut:

 

Ontdek de volledige campagne op www.weekbrailleliga.be en volg ons op Facebook, Twitter, LinkedIn of Google+! 

Opleiding en coaching van personen met een visuele handicap

De basismissie van de Brailleliga bestaat erin blinde en slechtziende personen te ondersteunen om hun zelfstandigheid en hun integratie in de maatschappij te bevorderen. Het uitoefenen van een job en dus over een eigen inkomen beschikken is daar een belangrijk onderdeel van. Het Expertisecentrum Visus & Werk van de Brailleliga begeleidt en ondersteunt personen met een visuele handicap in hun zoektocht naar werk. De Brailleliga nodigt alle personen met een visuele handicap die op zoek zijn naar een job uit om contact op te nemen met het Expertisecentrum. Ze zullen er tijd mee uitsparen en eventuele obstakels vermijden!

Werkgevers overtuigen

Om werkgevers te overtuigen personen met een visuele handicap aan te werven, laat de Week van de Brailleliga hen de voordelen ervan inzien: meer diversiteit onder de werknemers, een sociaal en positief imago voor de onderneming, verlaging van de loonlast dankzij een financiële ondersteuning van de overheid, enz. Werkgevers moeten zich zelfs geen zorgen maken over de administratieve beslommeringen, de Brailleliga zorgt hier immers voor! Zij begeleidt de persoon met een visuele handicap ook op zijn nieuwe werkplek en zorgt voor aangepast materiaal waardoor deze even efficiënt kan werken als de andere medewerkers. De sensibilisering van het personeel is eveneens onontbeerlijk voor een geslaagde tewerkstelling. Zo zullen op 23 september, in de Haven van Brussel, een dertigtal werknemers ondergedompeld worden in de wereld van de visuele handicap om beter te begrijpen wat werken met een visuele handicap inhoudt.

Deze campagne werd mede mogelijk gemaakt met de steun van de Nationale Loterij en Kluwer.

Ontdek alles over de campagne op www.weekbrailleliga.be.

Opgelet, indien u een schermuitleesprogramma gebruikt bij het bezoeken van deze website, zullen de volgende modules niet volledig toegankelijk zijn. Zij staan toe om deze pagina te delen op Facebook, Twitter of Google+.