Toegankelijkheid web
Het is vandaag de dag ondenkbaar geworden om als vereniging of bedrijf niet meer over een website te beschikken. Het is de eerste stap naar een vlotte communicatie, en het plaatst het bedrijf of vereniging in de kijker. De website toegankelijk maken biedt voordelen voor iedereen: enerzijds kunnen personen met een handicap er makkelijker doorheen surfen, maar anderzijds verhoogt hierdoor de natuurlijke referentiëring van de website. Zodoende is uw website dus praktischer te gebruiken door personen met een handicap, én komt hij meer tevoorschijn in de resultaten van zoekmachines.
De toegankelijkheid van een website voor personen met een visuele handicap
Het WAI (Web Accessibility Initiative) van het W3C (World Wide Web Consortium) publiceerde op 11 december 2008, de versie 2.0 van de richtlijnen voor de toegankelijkheid van de webinhoud, het zgn. "webcontent".
Deze aanbevelingen dragen de naam "Richtlijnen voor Toegankelijkheid van Webcontent (WCAG) 2.0" (« World Wide Web Consortium/Web Accessibility Initiative (W3C/WAI) Web Content Accessibility Guidelines version 2.0 ») of WAI/W3C WCAG 2.0 (http://www.w3.org/WAI).
Het is op basis van dit document dat de website van de Brailleliga werd ontworpen, tegemoetkomend aan de verschillende internationale aanbevelingen.
De WCAG 2.0 omvat 4 grote na te leven richtlijnen:
- 1.1 Lever tekstalternatieven voor alle niet-tekstuele content, zodat die omgezet kan worden in andere vormen die personen nodig hebben, zoals grote letters, braille, spraak, symbolen of een eenvoudigere taal.
- 1.2 Lever alternatieven voor op tijd gebaseerde media.
- 1.3 Creëer content die op verschillende manieren gepresenteerd kan worden (bijvoorbeeld eenvoudiger lay-out) zonder verlies van informatie of structuur.
- 1.4 Maak het voor gebruikers gemakkelijker om content te horen en te zien, waaronder scheiding van voorgrond en achtergrond.
- 2.1 Maak alle functies beschikbaar vanaf een toetsenbord.
- 2.2 Geef gebruikers voldoende tijd om content te lezen en gebruiken.
- 2.3 Ontwerp geen content op een manier waarvan bekend is dat die toevallen veroorzaakt.
- 2.4 Lever manieren om gebruikers te helpen navigeren, content te vinden en te bepalen waar ze zijn.