Sociale dienst

Wanneer een blind of slechtziend persoon voor het eerst aanklopt bij de Brailleliga, fungeert de Sociale dienst als toegangspoort. De maatschappelijke assistenten begeleiden de persoon door adviserend en oriënterend raad te geven met betrekking tot het laten erkennen van zijn handicap, de dienstverlening van de Brailleliga, of voordelen waarop hij recht kan hebben.

De maatschappelijke assistenten vormen op deze wijze de brug tussen de persoon met een visuele beperking en de interne diensten van de Brailleliga of de externe diensten buiten de organisatie. Elke blinde of slechtziende persoon kan met deze dienst contact opnemen, hetzij op afspraak hetzij tijdens de telefonische permanenties.

De taak van de Sociale dienst bestaat o.a. uit:

  • Het opstellen en opvolgen van een sociaal dossier 
  • Het ondersteunen van de personen i.v.m. het nemen van administratieve stappen
  • Het informeren over sociale voordelen, tegemoetkomingen en tussenkomsten waarop zij beroep kunnen doen, en ze begeleiden bij de administratieve stappen die dienen genomen te worden teneinde deze voordelen te verkrijgen
  • Het afleggen van huisbezoeken (enkel op afspraak)
  • Het oriënteren van de persoon naar de diensten van de Brailleliga of naar externe diensten
  • Het samenwerken met de diensten van de Brailleliga of externe diensten